Wednesday, November 18, 2009

Anak Nigeria dengan lagu 10 Malaikat.

Seorang anak murid saya merupakan pelajar dari Nigeria. Hari itu saya mengajarnya membuat jahitan teknik basic stitch. Dia menjahit di atas kertas tebal berwarna yang telah saya tebuk lubang disekelilingnya. Kertas itu saya potong menjadi seekor ladybug.

Sambil dia menjahit, saya mengusiknya, "Cuba nyanyikan cikgu satu lagu berbahasa Nigeria."
Dia menjeling saya sambil tersenyum.
Saya mengira, "Satu, dua tiga..."
Anak murid saya menarik nafas dan mula menyanyi,

Mari mengenal 10 malaikat
Dicipta Allah daripada cahaya
Ianya juga rukun Iman ke dua
Mari bersama kita hafal namanya......

Jibril Mikail
Ridhwan Malik
Roqib Atid
Munkar Nakir
Izrael Israfil semuanya
10 malaikat kita hafal namanya.

Saya mengerutkan kening, "Itu lagu melayu."
Anak murid saya menyeringai manja dan meneruskan jahitannya.

No comments: